Lisa Edelstein távozásának okai

Persze ez csak elmélkedés, hiszen – ahogy az alábbi cikk is írja – normális közleményt azóta se kaptunk Lisa Edelstein (Dr. Cuddy) távozásáról (konkrét spoilert nem tartalmaz, de inkább csak azok olvassák el, akik látták a 7×23-at):

Lisa Edelstein, Doktor House és a csatornák: A tökéletes vihar

Május 17-én kaptuk a hírt, miszerint Lisa Edelstein nem tér vissza a “Doktor House” című népszerű tévésorozatba. 17 órán keresztül trending topic* volt Twitteren, és még ismert sztárok és riporterek is kifejezték szomorúságukat a veszteség miatt. Edelstein közleménye nem volt túl egyértelmű: “Alapos átgondolás után úgy döntöttem, tovább lépek némi csalódottsággal és azzal, hogy egy olyan karaktert hagyok hátra, akit imádtam hét évig játszani és egyúttal izgatottan várom az új lehetőségeket a színészet és producerkedés terén.” Ebben az egyszerű közleményben nem találni utalást a távozás okaira. Mindenki úgy vélte, hogy bármely PR-team egyértelműbb közleményt adott volna ki, hogyha személyes vagy egészségi okok miatt távozna, szóval a spekulációk afelé tendáltak, amelyről már korábban is beszéltek: a fizetéscsökkentés.

Korábban, mikor a UMS és a Fox a “House” visszatéréséről tárgyalt, úgy értesültünk, hogy a 20%-os költségcsökkentés várható. Ez kábé 5 millió dollárt jelent epizódonként. A terv része volt – ahogy arról sokan tudósítottak – a fizetés- és epizódcsökkentés minimum három színésznek, akik még tárgyalásban voltak a folytatásról: Robert Sean Leonard, Omar Epps és Lisa Edelstein. Közülük Robert Sean Leonard írt alá elsőként a nyolcadik évadra, de úgy tűnt, nem fogadta el a teljes csökkentést. A Deadline cikke szerint “Bár kissé kétértelmű híreket kaptunk, de úgy tűnik, Robert Sean Leonard marad a 175 ezer dollár/epizód, míg Epps és Edelstein el fogja fogadni a csökkentéseket. Tizennyolcra csökkenne az epizódszámuk.” Edelstein sokkoló bejelentéséből arra a következtetésre juthatunk, hogy nem akarta elfogadni a fizetéscsökkentést, hanem hasonló szerződést kötött volna, mint Robert Sean Leonard.

Edelstein “House”-ból való távozása ledöbbentette a rajongókat és a kritikusokat. Pusztán három héttel korábban jelentette ki Edelstein, hogy biztos abban, hogy a sorozatot berendelik, és izgatottan várja a visszatérést a nyolcadik évadban, amely egyértelműen ellent mond a később kiadott sajtóközleményének.

Később, aznap Nadia Dajani (Lisa Edelstein egy közeli barátja) ezt tweetelte: “barátném, emelt fejjel járj, neked van igazad”. Az üzenet elég egyértelmű. Lisa ragaszkodott az álláspontjához. De mi volt az pontosan?

Röviddel a “We Won’t Go Back”* kampány után Edelstein véletlenül elejtette, hogy felhívta őt a csatorna a hirdetés megjelenése után. Ezt arra a kérdésre felelve mondta el, hogy a riporter szerint a csatorna nem örülhet az ilyen típusú kampányoknak. Erre olyan szóbeszédek kezdődtek meg, hogy a csatorna lehet, hogy belerakott egy záradékot a szerződésébe, amelyet Lisa elfogadhatatlannak talált. Mindig is aktivista volt, sok vitatott témájú kampányban vett részt, mint pl. a NoH8* a melegek jogaiért, a Malaria No More* az Afrikában terjedő malária megfékezéséért és az Up With Sharks* a cápák védelméért. Figyelembe véve a humanitárius és aktivista törekvéseit, valószínűtlennek tűnik, hogy valaha is elfogadna egy kampányokban való részvételt tiltó záradékot.

Néhány napba tellett, míg egy “illetékes” megszólalt az ügyben. Ilyeneket mondtak: “Támogatjuk őt a döntésében”, “Sokkolt a hír”, “Hiányozni fog nekünk”, és “talán kap majd saját sorozatot – megérdemelné”. Ezúttal sem tudtuk meg, hogy valamiért talán nem sikerült megegyezni vagy végül Edelstein személyes okok miatt döntött a távozás mellett. Gyülekeztek a kérdések Twitteren és a netes fórumokon, de az írók és producerek azzal intézték el ezeket, hogy “az ő döntése volt”. Ez érdekes megfogalmazás, és PR-os nézőpontból még érdekesebb álláspont.

Edelstein bejelentése után egy nappal közzé tették, hogy Chris Maloni nem tér vissza a “Különleges ügyosztály”-ba. Ez is sokkolta mind a rajongókat, mind a kritikusokat. De pár nappal azután sajtóközlemények és interjúk láttak napvilágot, melyekben ünnepelték Maloni sorozatban töltött idejét és a sorozathoz való elkötelezettségét, és megköszönik neki az eddigi éveket. Mindez még érthetetlenebbé tette a Fox-, “House”- és Edelstein-fronton lévő hallgatást.

A vitatott hetedik évados finálé csak növelte a rajongótábor frusztrációját. Tízből kilenc kritikus negatív kritikát írt róla, és megosztotta a nézőket. A törzsnézők nem bizonyultak annyira szilárdnak, mint némely emberek azt valaha gondolták; a rajongótábor nem ennyire stabil. Sokan kijelentették, hogy nem nézik tovább ezután a sorozatot, néhányan óvatosan úgy fogalmaztak, csak akkor nézik tovább, ha House karakterét valamelyest helyreállítják, és néhányan azt mondták, hűségesen nézik tovább, tekintet nélkül a szereplőcserékre és a történet folyására. Nehéz még csak spekulálni is azon, hogy milyen lesz a nyolcadik évad. Bár az tiszta sor, hogy mind a fináléra, mind Edelstein távozására elég heves reakciók voltak. Blogok, fórumok, hozzászólások és közösségi média oldalak még mindig elégedetlenséget árasztanak a csatorna és a “House” készítői felé.

David Shore, a “Doktor House” készítője és írója, plusz a hetedik évadfinálé, a “Moving On” két írója interjúkat adtak a megosztó epizód “megmagyarázására” és talán azért, hogy lecsillapítsák a dühös reakciókat. Ezek az interjúk még tovább szították a tüzet. A nézők ebből azt szűrték le, hogy ha külön meg kell magyarázni a karakterek motivációját és szándékát, akkor nem sikerült jól megcsinálni az epizódot, és így a végeredmény katasztrofális. Maga a tény, hogy kis említést tettek Edelstein távozására, tovább növelte a rajongótábor elégedetlenségét. Az, hogy eddig hallgattak, sokakat zavart, de a készítők által tett elszólások még jobban feldühítették a rajongókat.

A public relations trükkös egy dolog. Kárkezelés esetén a PR-kampánynak a fájó pontokra kéne rávilágítania úgy, hogy több pozitív hírt közöl, mint negatívot, miközben megfelelően kezeli a negatív híreket is. Vállalja a felelősséget, miközben a nyilvánosság és a média ismeri az álláspontodat, az elért céljaidat és, hogy még mit tartogatsz a jövőre. Egy olyan PR-kampány mely a károk csökkentésére fordítja a figyelmet, csak arra a tényre világít rá, hogy káreset történt.

A producerek azt mondják, nem tudták, hogy Lisa Edelstein nem tér vissza a 8. évadra. Edelstein kijelentése a “csalódottság”-ról, figyelembe véve egyes médiaszemélyiségek és közeli barátok kijelentését, azt jelenti, hogy ő maga sem tudta, hogy nem fog visszatérni. De akkor ki tudta? A csatorna intézi a színészekkel való tárgyalásokat, de lehetséges, hogy nem szólnának a producereknek és a készítőknek, hogyha eggyel megkurtítanák a színészgárdát? Ha nem szándékozták eltűntetni a karaktert, akkor logikusan arra következtethetünk, hogy az ajánlat elfogadhatatlan volt Edelstein számára. De vajon tényleg az volt?

Az évadfináléból a rajongók simán hihették azt, hogy a készítők azt tervezték, hogy kiírják Cuddy karakterét a sorozatból. Sokan érezték úgy, hogy az utolsó pár jelenet karakteridegen volt Greg House-nak, a főszereplőnek. Úgy hitték, azokat a jeleneteket nem úgy írták meg, hogy csak végérvényesen szakítsanak – ahogy az írók és producerek ezt magyarázták (ráadásul ez már fölösleges volt, mert a kapcsolatuk az évad közepén véget ért) -, hanem, hogy végleg elvágják a kapcsot House és Cuddy között, ill. eltávolítsák Cuddy karakterét a sorozatból. Ez a két karakter elvileg már húsz évet lehúzott úgy, hogy ide-oda hányódott a kapcsolatuk, mely végül tartósnak bizonyult, akár romantikus, akár baráti értelemben. A fináléban egyértelműen lezárták ezt a kapcsolatot és összezavarták a karakterek jellemét.

A rajongók és kritikusok nem fogadták túl jól az utolsó jeleneteket és egyre növekedett az Edelstein távozása miatti csalódottság. Peter Blake, a sorozat írója úgy fogalmazott, “Fura módon, szerintem a nehezebb kérdés az lett volna, hogy mit csináltunk volna a Huddy-val, ha visszatérne a sorozatba.” Ez a mondat, sok mással egyetemben, mely elhagyta Shore és társai száját, csak erősítette az eddigi sejtéseket. A feldühödt rajongók elkezdték elárasztani az internetet olyan hozzászólásokkal, melyekkel a nemtetszésüknek adtak hangot a nyilatkozatokkal illetve a történtek átgondolatlanságával kapcsolatban. De kinek kéne felfognia ezt a dühöt? A csatornának? A producereknek? Az íróknak? A színésznőnek?

A csatorna és a sorozat mögött álló vezetőség számára fontos, hogy foglalkozzanak a nézők aggodalmaival, de az is, hogy tiszteletet mutassanak a színészek felé. Mivel a rajongók nem férnek hozzá a kulisszák mögötti információkhoz, kialakul a spekuláció és a pletyka, és végül a pletyka valósággá válik. A hallgatásra való rajongói/média reakciók miatt megszűnhet a készítők hitelessége és a sorozattal kapcsolatos izgatottság. Amelyből következik a kérdés: a “Doktor House” PR-gépezete mit gondolt a rádiócsenddel, és a tisztelet megvonásával, amely általában egy régen szereplő, népszerű színésznek jár?

Huszonkét nappal a bejelentés után a csatorna meg a készítők még mindig nem adtak ki hivatalos sajtóközleményt. Ehelyett, egyre több PR-kampány folyik azért, hogy arra bátorítsák a nézőket, hogy ismétléseket nézzenek, hogy azon spekuláljanak, ki helyettesítse Cuddy-t a főnöki székben, és még az interjúkban is azt kérik a rajongóktól, hogy nézzék a sorozatot a következő évadban azzal, hogy “adjanak neki egy esélyt”. Minden PR-taktikához járul egy rajongói reakció és további negatív megjegyzések némely kritikusoktól. Úgy tűnik, bármely elejtett szó csak tovább rontja a helyzetet. A PR (amely újra izgalomba akarta volna hozni a rajongókat) és a Lisa Edelstein elvesztésével kapcsolatos hallgatás nem ad helyet semmilyen nemű lezárásnak, és ezzel hagyják, hogy elvérezzen a rajongótábor. Az Államokon kívül élő nézők csak mostanában tudják meg a hírt, és sokan még nem is tartanak a 7. évadnál. Az ilyen rajongók dühe még nincs is megtámogatva a 7. évados fináléval, csak a médiával és a közösségi hálózatokkal. Vajon ez az utolsó évadába érkező sorozat megengedheti magának ezt a negatív reakciót és a nézők számának nagy valószínűséggel való csökkenését? A csatorna veszélyként érzékeli a reakciókat vagy továbbra is jónak ítélik a döntésüket?

Úgy tűnik, sokan a House-Cuddy kapcsolat miatt nézték első sorban a sorozatot. Cuddy a sorozat “főszereplőnője” lett, és nem csak maga a karaktere miatt, hanem az általa House karakterébe való betekintés lehetősége miatt. TVLine – a honlap, mely tudvalevőleg kapcsolatban áll a “House” producereivel – és a HouseonFox oldal megpróbált elindítani egy új PR-kampányt, amelyben felvetik, hogy ki lenne jó az új főnökasszonynak, Cuddy helyett. A nézők egy csoportja reagált erre, de a nagy részükben tovább mélyült a keserűség. “Cuddy nem helyettesíthető.” Érdekes, hogy nem csak a “Huddy”- (a House-Cuddy páros rajongói) és Cuddy-rajongók szólaltak fel a témában, de a nézőknek egy olyan nagyobb csoportja, amely úgy hiszi, ez a kapcsolat hozzátartozik a sorozathoz és a sorozat élvezetéhez. A csatorna egyszerűen nem vette figyelebe a karakter és a páros súlyát, mikor eltékozolták a tárgyalást Edelsteinnel? Greg Yaitanes, producer-rendező – aki a rajongók ugratásáról híres – elmondta Michael Ausiellónak (TVLine), hogy a “Huddy” hatalmasabbra nőtt, mint várták. Hatalmasabbra nőtt a készítők fejében? A rajongók fejében? Melyik volt előbb: az írók felépítették a kémiát és a karakterek közti kapcsolatot, vagy a rajongók szerették volna, hogy összejöjjenek? Egyébként a hetedik évad nem arról szólt, hogy összehozzák a párost, hanem, hogy véglegesen szakítsanak. Ez kétségkívül egy megkérdőjelezhető hozzáállás, megkérdőjelezhető eredményekkel.

Az elmúlt hetek történései sok mindenre rámutattak: a csatornának túl nagy a beleszólása, nem sikerültek a tárgyalások, nem következetes történet és szerkesztés, félrevezetés, a kapcsolat hiánya a készítők és a rajongók között és a rossz PR-kampány a kárkezelésre. Mindez közrejátszott a tökéletes vihar létrejöttében? Vagy csak egyikből jött a másik? Vajon hány rajongót vesztettek a történtek miatt?

A nyári szünet arra lesz jó, hogy csökkentse a szakadékot a sorozat és a rajongók között, de arra is van lehetőség, hogy a sorozat teljesen felépüljön. A Cuddy és Edelstein hiánya miatti félelmeknek lesz idejük elhatalmasodni a rajongók fejében; a karakterekkel kapcsolatos aggodalmak tovább nőhetnek. A jelenleg dühös és elszomorodott rajongóknak lesz idejük megbarátkozni a “Doktor House” nélküli élettel. A csatorna hallgatása és a PR-taktika csak segíthet az immunitásuk erősítésében. Elég rizikós a dolog. A csatorna nyilván úgy érzi, érdemes kockáztatni. Majd az idő megoldja, de érdekes lesz látni, hogyan bontakozik ki ez a történet, és hogyan befolyásolja majd a jövőben a további tárgyalásokat és a készítőkkel való interakciót.

Megjegyzés:
Ironikus, de ez volt a kritikusok által legjobban dicsért évad Lisa Edelsteinre nézve, és bár még mindig nem tudjuk az igazságot a távozását illetően, sok rajongó és néző még mindig kampányszerűen támogatja őt. Némelyek nem akarják, hogy visszatérjen a “House”-ba, mivel úgy gondolják, a finálé tönkretette a karakterét és a történetét, de mások szívesen látnák őt viszont, hogy rendes lezárást kaphasson. Bár ezek a “támogató”-kampányok csak a színésznő iránti szolidaritást és a követőinek számát növelik, a média mindenképpen felfigyel erre, tehát nő a színésznő ismertsége is.

Ha szeretnéd támogatni Lisa Edelsteint, tedd meg ezeket:

  • Írj levelet/e-maileket a Fox-nak és az UMS-nek, melyben csalódottságodat fejezed ki a tárgyalások eredménye és Lisa Edelstein elvesztése miatt: gaude.paez@fox.com, Kevin.reilly@fox.com, Askfox@foxinc.com, nézői visszajelzések a Fox-nál: (310) 369-3066
  • Írd alá a petíciókat: www.petitiononline.com/HelpLisa/
  • Támogasd a “Tanga és Golyók”-kampányt, amellyel vörös tangákat és teniszlabdákat küldenek a Fox-nak. Ezt a kampányt eredetileg azon mondat alatt indították el, hogy “Cuddy még mindig birtokolja House golyóit, hozzák vissza Lisát a 8. évadra!” és “Vigyék vissza Lisa Edelsteint Cuddy tangájához!” Azt is lehet írni, hogy azért hiba, amit csinál a sorozat, mert Cuddy-nak még kezében vannak House golyói vagy, mert többet vesztettünk, mint Cuddy tangája… Küldd el ide: Kevin Reilly, Fox Broadcasting Co., 10201 West Pico Blvd., Los Angeles, CA
  • Oszd meg gondolataidat Twitteren és Facebookon!
  • Szavazz Lisára a netes szavazásokon!
  • Támogasd a Queen of Hearts* kezdeményezést: http://bringlisaback.com/

[Blogster]

* trending topic = népszerű téma a Twitteren
* “We Won’t Go Back” = “Nem megyünk vissza”
* NoH8, No hate = Ne utálj
* Malaria No More = Soha többé malária
* Up With Sharks = Cápákkal az élen
* Queen of Hearts = Szívek Királynője

Csatlakozás a társalgáshoz

7 hozzászólás

  1. Mint olyan néző, aki nem vallotta magam Huddy pártinak legnagyobb részt, nem is emiatt néztem a sorozatot.

    Felvetülhet a kérdés, hogy azoknak, akik emiatt nézték mikor fordult át szappanopera jellegbe a dolog — és hogy ezt jól csinálták-e a szerkesztők, számoltak-e azzal, mi történhet, miért nem szedték jobban össze magukat a fináléban?!
    Azok számára, akik a megszokott alapok miatt nézték talán csak egy kis összehasonlításra lett volna szükség. Ezzel nem állítok egyebet, mint személyes véleményt, de tegnap végignézve a 415-416 kockáit és jól emlékezve a 723-ra óriási szintkülönbségek vannak. A szereplők közösek, de az előbb említettek 8-9/10, az utóbbi maximum 2-3/10 minősítést kapott nálam. Csak nem láthatja sok rajongó rosszul a helyzetet, ha tényleg ennyi kritikus bírálta.
    Egyáltalán nem értem, hogy még pénzügyi gondok ellenére is, miért nem lehetett valóban jobb munkát végezni? Miért így? Miért kellett kifordítani Cuddyt lassan önmagából? Miért csak ’emlékekből’ hoztam vissza néha Wilsont ahelyett, hogy valóban részt vett volna jobban néhány 7ik évados részben? Miért kell Olivia Wilde-ot full díjjal szerződtetni, ha már most még több új filmajánlat közül válogat és nemrégiben egy újat vállalt el, erre reagálva már csak úgy nyilatkoztak a készítők h nem tudják mi lesz, talán néhány részre visszatér? Hol van itt a reklámfogás és PR mentes valódi írás és tervezés?
    Nem értem. Szégyen. Szégyen, hogy az all-time-favorite-anno-worldwide-top-10 sorozatommal kapcsolatban így érzek.

  2. Mit is lehetne hozzáfűzni? Végre egy jól összeszedett, minden területre kitérő összefoglaló az elmúlt egy hónap [H]ouse-os eseményeiről. Nagyon jó cikk, nekem nagyon tetszik. Nem tudom, ki írta, de le a kalappal előtte! :leborulos:
    És természetesen köszönet a fordításért, Ági! Nem lehetett kis munka. 🙄 :leborulos:

    1. U.i.: Ne keverjük a szezont a fazonnal! Ebben a cikkben nem a történetvezetésről van szó (arra csak kitérnek, mint lehetséges ok LisaE távozására), hanem a sorozatkészítés hátteréről és a PR-kampány elbarmolásáról. Nem itt kell kitárgyalni szerintem, hogy hol szúrták el a történetet az évek során. Off.

  3. Személy szerint rosszul vagyok Olivia Wilde-tól. Hogy kaphatott nagyobb támogatást, mint Lisa Edelstein, rejtély. Cuddy-t pedig tényleg kifordították önmagából. Miféle hülye okkal szakított! Abszolút nem illett a karakterhez, mint ahogy az sem, hogy a gyereke számára elérhető helyen hagyta az altatókat.

  4. Ez egy remek összefoglaló, köszönet érte!

    Amellett, hogy elfogadom a megmásíthatatlant és beletörődöm a “Huddy” szétrombolásába:

    többek között én is miattuk kezdtem el nézni a sorozatot, mint ahogy a cikk is írja, sokan voltak így ezzel.
    Oké, hogy nem Huddy, vagy Cuddy a sorozat címe, hanem House, tehát elvileg az ő karaktere a lényeg. Viszont, ahogy a cikk is írja, Lisa Cuddy főszereplőnővé lépett elő. Bocs, hogy másik sorozattal példálozom, de ahogy már korábban is írtam, én a Bones-t kísérem még figyelemmel, így ezt tudom példának hozni. A sorozat címe Bones és nem 2B, vagy BB, ahogy sokan emlegetik Bones és Booth párosát, idővel itt is kettejük kapcsolatára kezdett el épülni az egész story, mostanra Booth is főszereplőnek lépett elő, bár ez Bones (Dr. T. Brennan) nevével fémjelzett sorozat.
    Itt is hatalmas vihart kavarna, sőt, katasztrófához vezetne, ha egyszer csak kivezetnék Booth történetszálát.
    Bár nem ő a cím- és főszereplő..

Egy jó hozzászólás jó lenne

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

 

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..